Nieuwjaarborrel

Wij willen jullie graag de gelegenheid geven kennis te maken met Joran en Anuschka en ‘afscheid’ te nemen van Sinead.
Een nieuwjaarsborrel lijkt ons hiervoor zeer geschikt.

Wij willen jullie dan ook van harte uitnodigen om op 4 januari tussen 15.30 en 17.00 onder het genot van een hapje en een drankje met ons het nieuwe jaar in te luiden. Dit zal in het bar gedeelte van Fitness House plaatsvinden.

Laat van te voren even weten of je verwacht te komen, dan kunnen we daar rekening mee houden met inkopen.

Prijzen en vergoedingen in 2018

Particuliere prijzen en contract DSW.

Ook in 2018 stellen wij onze prijzen gelijk aan de vergoedingen van DSW. Dit heeft met name te maken met het feit dat wij ook dit jaar met DSW geen contract zijn aangegaan en we vinden dat onze clienten daar minimale hinder van moeten ondervinden. Dit betekent dat als u verzekerd bent via DSW (of een verzekering die hieronder valt, LET OP: de Amerfoortse en Ditzo zijn dat ook in 2018), u gewoon alles vergoed krijgt waarvoor u verzekerd bent, u alleen de rekeningen zelf in moet dienen. U rekent na elke behandeling wel met ons af en krijgt hiervan een overzicht om naar de verzekeraar te sturen.

Artrose in de basisverzekering.

Bij artrose van heup of knie worden m.i.v. 1 januari 2018 op verwijzing van huisarts of specialist maximaal de eerste 12 behandelingen per 12 maanden vergoed uit de basisverzekering bij gesupervieerde fysio- of oefentherapie. Verlenging voor meer behandelingen via een aanvullende verzekering kan.

Vind zelf een passende zorgverzekering:

 

 

 

Samenwerking met life coach Anuschka

Vanaf januari hebben wij de eer om nog een kanjer toe te voegen aan ons team. Geen fysiotherapeut, maar iemand die ons team nog completer maakt: een life coach.
Het lichaam is een prachtig instrument, maar zonder geest helemaal nergens. Andersom geldt dat ook. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar non stop en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, of je nou wil of niet. Onze gedachten en ideeen hebben invloed op ons lijf en klachten. Ons prive- en werkbestaan en met name de ervaren stressoren hierin spelen vaak een rol in het ontstaan en in stand blijven van klachten.

Bij ons zetten jullie altijd al je beste beentje voor, maar soms komen we er toch niet helemaal uit en voor de puntjes op de i zou je meer gebaat zijn bij iemand die wat meer voor de geest kan betekenen, zonder dat het gelijk heel ‘echt’ wordt (geen psychiater of psycholoog). En daarvoor hebben we nu Anuschka! Ik kan wel een heel stuk gaan schrijven over hoe blij ik ben met haar toevoeging aan ons team, maar het onderstaande stukje dat ze zelf geschreven heeft is nog veel mooier:

 

Hoi ik ben Anuschka Pijnacker, ben geboren op 28-4-1973 en woon samen met Marco in Amersfoort (Nieuwland)

Wat ontzettend leuk om jou (ook) via deze weg te ontmoeten! Ik zeg ‘ook’ want de kans is groot dat een aantal van jullie mij al kennen, of eens hebben zien rondlopen in sportschool FitnessHouse Nieuwland.
Sinds 2009 ben ik lid en sport hier nog regelmatig. Een paar jaar geleden kwam ik via de sportschool in contact met Judith van Struijk Fysiotherapie en zij hielp me van mijn nek- en schouderklachten af. Er was meteen een goede klik. Een paar maanden geleden had ik weer klachten en maakte vanzelfsprekend weer een afspraak bij Judith, Tijdens de behandelingen raakten we aan de praat en kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat wij, het team van Struijk Fysiotherapie en ik, met mijn ervaring op gebied van coaching en training, elkaar prachtig kunnen versterken. Op deze manier kunnen we jullie namelijk nog meer service bieden, onder 1 dak! Vandaar dat ik me, vanaf 1 januari 2018, naast andere uitdagingen, ook mag verbinden als Lifecoach bij Struijk Fysiotherapie en daar heb ik heel veel zin in!

Een paar vragen die Judith mij stelde:

Hoe omschrijven mensen jou?

Mensen in mijn omgeving omschrijven mij vaak als een oprecht, nieuwsgierig en als een betrokken mensenmens die iedereen, ongeacht  leeftijd, achtergrond en/of karakter, op hun gemak laat voelen. Bovendien zorg ik met humor, rust, enthousiasme en eigen kwetsbaarheid voor een warme, open en veilige sfeer. Verder ben ik betrokken, gevoelig, enthousiast, attent, open, leergierig en oprecht geïnteresseerd in mijn omgeving, waardoor mensen  zich gezien en gehoord voelen. 

Waar wordt jij blij van?

Ik ben o.a. dol op reizen, muziek, sport, koffie, natuur, dieren, kaarslicht, goeie gesprekken of juist even de stilte opzoeken, de sauna, wandelen en rollercoasters. Ook ga ik het avontuur niet uit de weg, pak ik kansen waar mogelijk en probeer ik me zoveel mogelijk te blijven ontwikkelen. Op deze manier groei ik niet alleen zelf, maar neem ik ook de mensen om me heen hierin mee. Daar geniet ik van.

Vertel eens iets meer over je werkervaring

Hierboven gaf al aan dat ik uitdagingen en kansen niet snel uit de weg ga. Dit geldt ook op het gebied van werk. Voordat ik buro ACT, in april 2016, startte, heb ik ruime ervaring opgedaan in tal van organisaties in verschillende functies. Onder andere marketing en sales, entertainment, projectmanagement, communicatie, recruitment, planning en organisatie, re-integratie, reactivering, loopbaanbegeleiding en training en coaching. Daarvoor heb ik vier jaar op Mallorca gewoond en gewerkt, ook een prachtige en leerrijke (levens)ervaring. In 2009 heb ik de keuze gemaakt om me te ontwikkelen tot professioneel coach. Aanvullend heb ik veel trainingen, cursussen en opleidingen binnen dit werkveld en op het gebied van persoonlijke ontwikkeling gevolgd. En dat doe ik nog steeds om mijn kennis up to date te houden. Meer informatie hierover is te vinden op mijn LinkedIn profiel.

Wat doe je op dit moment op gebied van coaching en training?

Op dit moment werk ik dus freelance vanuit mijn eigen buro ACT, Anuschka Coaching en Training. Hiermee, en middels diverse samenwerkingen, richt ik mij onder andere op inclusie, loopbaanbegeleiding, veranderingsprocessen en persoonlijke- en teamcoaching. In 2014 studeerde ik in Californië af als Challenge Day-leader Europa. Sindsdien reis ik ook vaak tussen Nederland en België om zoveel mogelijk scholen -en sinds kort ook profit en non-profit organisaties- te bereiken met dit Challenge Day gedachtegoed. (eerder ook wel bekend van het KRO programma ‘Over de Streep’ met Arie Boomsma) 

 

Wat maakt jou uniek als begeleider tijdens jouw trainingen en coaching?

Inmiddels weet ik als geen ander uit eigen levens- en werkervaring dat ik, door mezelf kwetsbaar op te stellen en me niet anders voor te doen dan wie ik ben, een omgeving creëer waarin de ander ook zichzelf durft te zijn en zich veilig voelt om iets te delen. Dit zorgt voor een gevoel van sámen.  Kwetsbaarheid is echt waar kracht ligt. Dat is DE plek waar echt contact wordt gemaakt, waar mensen elkaar leren kennen. Hier ontstaat verbinding en vrijheid van delen en vertrouwen. Ik heb zo vaak gezien dat het werkt. In mijn eigen leven, in mijn werk, zelfs in Oeganda, waar we Over de Streep zijn gegaan met een paar scholen.Ja zelfs daar, op een heel ander continent, een compleet andere cultuur en andere levensthema’s die spelen, ontstond er door kwetsbaarheid en jezelf te zijn een energie, begrip en verbinding onderling die er nog nooit was geweest, prachtig!!

En ook mijn privéleven is een bron van levenservaring die ik inzet in mijn coaching en trainingen. Heb in mijn leven wel een en ander meegemaakt. Waar ik vaak aan terugdenk is het verlies van mijn moeder en daaropvolgend een zeer hectische periode op m’n werk. Vervolgens ben ik in een fikse burn-out terechtgekomen. Poeh dit was een lange weg, met veel hobbels. Ik kwam er steeds meer achter dat mijn acties veelal vanuit mijn hoofd kwamen en dat de focus lag op wat anderen van mij verwachtten. Ik probeerde meer en meer op mijn gevoel te vertrouwen en ging steeds vaker doen wat bij mij past. Sinds ik dus ook kies voor wat het beste past bij mij, haal ik enorm veel plezier en energie uit het begeleiden van mensen op het gebied van loopbaan- en levensbalans en dus levensgeluk. Tuurlijk leer ik elke dag nog zoveel, fijne lessen, harde lessen… en val ik in die bekende kuilen, of kruip ik soms het liefst onder een dekentje! Dat mag, heus, maar na me even af te sluiten is het ook weer tijd voor actie!

 Een quote die mij hierbij inspireert is de volgende:
“de kwaliteit van leven is niet afhankelijk van wat er gebeurt in je leven, wel van hoe je er mee omgaat. Aan het eerste kun je niet zoveel doen, aan het tweede alles!”

Ik heb geleerd dat iedereen de passende stap(pen) kan maken die hij wil in zijn leven, maar dat je daarbij best een steuntje in de rug kan gebruiken.
Die steun wil ik geven met buro ACT.

Wat is personal lifecoaching voor jou en wat kunnen onze cliënten verwachten?

Personal lifecoaching is wat mij betreft een effectieve manier om zelf antwoorden te ontdekken en te werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Je krijgt meer inzicht en dus invloed op wat je wilt en hebt zo meer energie en plezier in je werk- en privé-leven. Je stelt doelen en gaat deze realiseren. Personal lifecoaching is afgestemd op wie jij bent en waarbij we ook kunnen kijken naar de diverse levensgebieden en de juiste balans daartussen. Denk bijvoorbeeld aan relaties, werk, familie, financiën, persoonlijkheid, vitaliteit en geloof. Deze worden dan geïnventariseerd, geoptimaliseerd en zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. En…Niet alleen jij, maar ook je omgeving profiteert natuurlijk mee van je persoonlijke groei. 

Wat is jouw stijl van coachen?

Mijn stijl van coachen kenmerkt zich als oplossingsgericht, dynamisch, fris, oprecht, open, no-nonsens, enthousiast, laagdrempelig met humor en op een warme manier betrokken. Mijn belangrijkste tools zijn luisteren, (door) vragen, onthouden, me inleven in jouw situatie, overzicht behouden en contact maken vanuit mijn hart. Ik vind het belangrijk dat je je veilig en op je gemak voelt bij mij. En binnen die ruimte de kracht en inzichten vindt om van daaruit te ontdekken wat je echt wilt, echt kunt en wat echt zinvol is voor jou. Zodat je de regie over je eigen leven (weer) zelf in de hand neemt, in beweging durft te komen en van daaruit kan of durft te veranderen… Of dat je juist eindelijk echt jezelf durft te zijn. We gaan in gesprek, ik stel je vragen, ik geef je opdrachten mee en begeleid je bij de uitvoering om zo samen tot nieuwe inzichten te komen. Hiermee weet ik jou steeds weer te motiveren om zo de beste versie van jezelf te worden.
 

Hoe beginnen we?

Voorafgaand aan de coachsessies vindt geheel vrijblijvend een oriëntatiegesprek plaats.  Tijdens dit gesprek maken we kennis, bespreken we waar je aan wilt werken, wat de wederzijdse verwachtingen zijn en bekijken we of het klikt en wat buro ACT voor je zou kunnen betekenen. Aan de hand van jouw vraag bepalen we het aantal coachingsessies. We kijken uiteraard naar wat jij nodig hebt; levert één sessie jou op wat je wilt, dan is dat genoeg. Is er meer nodig, dan maken we een vervolgafspraak. Wellicht merk ik dan tijdens ons traject dat een stevige wandeling in stad/bos/hei of langs het strand meer effect heeft dan aan een bureau te zitten. Of ik laat je creatief bezig zijn om meer in contact te komen met je gevoel. Het is een heel persoonlijk proces en samen ontdekken we welke vorm bij jou past op dat moment. Ik neem je wel steeds mee in mijn gedachtegang, zodat je begrijpt waarom ik iets op een bepaalde manier wil oppakken. Juist omdat een coachtraject zo persoonlijk is bespreek ik graag de mogelijkheden met jou in een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

Gaan we samen verder? Dan coach ik je graag bij jouw ontdekkingstocht. Jouw coachvraag en proces staan hierbij steeds centraal. Ik houd het overzicht, luister, stel vragen, spiegel, geef opdrachten en begeleid je hierbij en werk ervaringsgericht. Daarbij werk ik graag op een manier die bij je past en ga ik uit van eigen verantwoordelijkheid, betrokkenheid en inzet voor ons traject. Wanneer we het traject met een evaluatiegesprek hebben afgesloten is het mogelijk om samen een vervolgtraject te bespreken. 

Waar vindt de coaching plaats?

Dat kan op een welke afgesproken locatie dan ook, maar natuurlijk ook op de vertrouwde locatie boven de sportschool bij Struijk Fysiotherapie, misschien wel zo efficiënt?! Alles in overleg. 
 
Enne als we jou echt zouden kennen, wat zouden we dan van jou weten?
Haha nou… Als je mij echt zou kennen dan zou je weten dat… Ik een perfectionist ben. Daar ben ik echt heel goed in. Het is een kracht en aan de andere kant wil het weleens doorslaan in onzekerheid en teveel en te lang bezig zijn met van alles. Steeds weer plaats maken voor nog iets beters, mooiers, perfecters…Killing voor de stroming, passie en inspiratie natuurlijk. Dus heel vaak moet ik ook mezelf nog uitdagen om te blijven experimenteren, gewoon in het diepe te springen, erop durven te vertrouwen dat ik volmaakt ben zoals ik ben en dat alles wat ik nodig heb al in me zit”.

Dit was alvast iets meer informatie over mij. Ik ben ook heel benieuwd naar jou!
Voel je je aangesproken door wat je nu leest, wil je mogelijkheden ontdekken en daar zelf actief iets aan doen? Neem dan contact met mij op om vrijblijvend een keer kennis te maken! Dit kan via Struijk Fysiotherapie, of rechtstreeks via buro ACT,  info@buroact.nu Je bent van harte welkom.
Meer informatie over mij en mijn praktijk kan je vinden via de 
website van buro ACT.

 

Osteoporose of Artrose?

Artrose en osteoporose worden regelmatig door elkaar gehaald. Onterecht. Het is wel heel wat anders. Artrose heeft met uw gewrichten te maken. Osteoporose met uw botten.

Artrose is een aandoening van het kraakbeen. Je vindt het aan de uiteinden van de botten op de gewrichten. Het voor een vloeiend verloop van de dagelijkse bewegingen. Bij artrose levert kraakbeen in aan kwaliteit. Dat is een langzaam proces. De gevolgen van artrose kunnen zijn: pijn, startstijfheid, zwelling van het gewricht en functieverlies.

De behandeling kan bestaan uit fysiotherapie, pijnmedicatie en soms operatief ingrijpen (nieuwe heup/knie). Een essentieel onderdeel is bewegen. Niet hard sporten, maar goede en verantwoorde bewegingen van uw artrotische gewricht. Dat lijkt vreemd omdat sommige bewegingen mogelijk stijf verlopen of zelfs pijnlijk zijn. Ondanks deze problemen zorgt bewegen aantoonbaar voor een zo goed mogelijke kwaliteit van het kraakbeen. Nogmaals u moet niet overbelasten, maar zeker niet stil zitten. Rust roest!

 

Osteoporose of botontkalking ontstaat meestal door snelle afbraak en vertraagde opbouw van bot. Inmiddels hebben 800.000 mensen van 50 jaar of ouder osteoporose en dat aantal neemt toe. Osteoporose komt bij 1 op de 3 vrouwen voor en bij 1 op de 7 mannen. Er spelen vele factoren een rol bij het ontstaan. Het is een ingewikkeld samenspel van voeding, hormonen, erfelijkheid en beweging. De symptomen kunnen zijn; pijn, spontane botbreuken en bewegingsbeperkingen.

Specifiek voor sterke botten is bewegen met gewicht (zwaartekracht). De druk op botten zorgt ervoor dat botten sterker blijven. Zwemmen bij osteoporose is dus minder goed dan wandelen. De laatste wetenschappelijke onderzoeken tonen de voordelen van krachttraining aan.

Er komt steeds meer bewijs dat bewegen het beste medicijn is tegen gewrichts- en botproblemen. Maar verantwoord bewegen is daarbij wel van belang. Vraag ons gerust wat in uw situatie de beste beweegoplossing is.

 

Bron: www.mtcfysiotherapie.nl

Sporten met warm weer

Luchtige kleding

Draag ook tijdens het sporten in de hitte, kleding gemaakt om in te sporten. Katoenen kleding absorbeert het vocht, maar het gaat niet meer weg. Zorg daarnaast dat je geen donkere kleuren draagt, die nemen juist warmte op. Lichte kleuren weerkaatsen de zonnestralen en worden daardoor minder warm.

Gebruik zonnebrandcrème
Smeer je altijd in met een waterproofzonnebrandcrème. Wist je trouwens dat er speciale sportzonnebrand is? Water- en zweetbestendig en een perfecte bescherming voor die hete zonnestralen. Sport ’s ochtends of ‘s avonds. Het klinkt logisch maar doe het ook: sport vroeg in de ochtend of later in de avond. Dan is het een stuk minder warm.

Lager tempo
Sport in een lager tempo dan je gewend bent. Vaak zal je lichaam ook aangeven dat het niet anders kan. Krijg je last van erge spierkrampen of overmatig zweten dan is het aan te raden te stoppen. Ga je toch door dan bestaat de kans op oververhitting of een zonnesteek.

 

Koele plekken
Sporten in de schaduw is natuurlijk het beste. Veel schaduw vind je onder de bomen in bijvoorbeeld het bos of het park. Vermijd warm asfalt want daar komt veel warmte vanaf. Drink voldoende. Drink vooral water in plaats van sportdrankjes. Sportdrankjes bevatten veel calorieën en koolhydraten en zijn vooral effectief als je langer dan anderhalf uur zeer intensief sport. Drink ongeveer een uur voordat je gaat sporten 1 of 2 glazen water en drink tijdens het sporten ieder kwartier een half tot 1 glas water. Na het sporten moet je ook voldoende drinken, maar meer dan een liter per uur is overbodig omdat je lichaam dit niet opneemt.

 

Bron; www.telegraaf.nl

Voorkom wielren blessures

Je kunt er niet meer omheen: het wielerseizoen draait op volle toeren. Wielren je ook? Let dan goed op.

Wielrennen is een duursport bij uitstek, die vaak zeer zware eisen stelt aan de beoefenaar. Bovendien heeft in de laatste decennia de commercie zich van het topwielrennen meester gemaakt waardoor met het stijgen van de amusementswaarde de zwaarte nog verder is toegenomen.

Naast zeer interessante materiaaltechnische ontwikkelingen zien we in de loop van de jaren ook een sportspecifiek begeleidingspatroon ontstaan, niet alleen op trainingsgebied maar ook op het terrein van de sportmedische zorg. Bij veel wedstrijdfietsers bestaat een grote behoefte aan gerichte adviezen en begeleiding.

Het blessurerisico in het algemeen is bij wielrennen klein. De kans om op een Spoedeisende Hulp-afdeling (SEH) terecht te komen is eveneens klein, maar de kans dat het in dat geval om een ernstige blessure gaat is vrij groot: 17 procent van de wielrenners die op de SEH-afdeling terechtkomen wordt acuut opgenomen. Van SEH-bezoekers met een sportblessure wordt in het algemeen slechts vijf procent opgenomen in het ziekenhuis. Blessures opgelopen tijdens wielrennen SEH-behandelingen: 1.800 Ziekenhuisopnamen na SEH-behandelingen: 310

Hoe ontstaan wielrenblessures?
In de meeste gevallen (90%) wordt de blessure veroorzaakt door een val van de fiets en in een klein deel van de gevallen (7%) doordat een wielrenner ergens tegenaan botst of geraakt wordt.

Wat zijn typische wielrenblessures?
De meest voorkomende blessures zijn blessures aan de armen (50%). Daarbij gaat het vaak om fracturen aan sleutelbeen of schouder (15%) of om luxaties van AC-gewricht of schouder (6%).

Hoofdletsel is een probleem dat ondanks helmgebruik nog betrekkelijk veel (22%) voorkomt.

Eén procent van de wielrenners op een SEH-afdeling heeft ernstig schedel- of hersenletsel opgelopen.

De meerderheid van de wielrenners die op een SEH-afdeling behandeld worden is man (87%). Vaak zijn twee derde van de slachtoffers 35 jaar of ouder.

 

Bron: https://www.mtcfysiotherapie.nl//action/news/item/1958/voorkom-wielrenblessures/ 

Waarom iedere 40 plusser krachttraining zou moeten doen

arnoldIedereen weet dat bewegen goed is, maar dat juist de combinatie bewegen en krachttraining het beste werkt is minder bekend. Het idee is dat door krachttraining groeihormoon wordt gestimuleerd. Dat groeihormoon bevordert celherstel.

Door veroudering, vaak gecombineerd met minder bewegen, ontstaat vaak verlies aan spierkracht en spiermassa. Juist met krachttraining wordt dit verlies tegen gegaan. Maar er zijn veel meer voordelen. Zo wordt de aanmaak van botcellen verbeterd. Belangrijk in de strijd tegen botontkalking (osteoporose). Ook de suikeropname wordt beter. Dat is gunstig voor diabetespatiënten. En recent onderzoek toont de voordelen van krachttraining op Alzheimer. Er is wel een belangrijke maar…

Krachttraining kan bij een slechte uitvoering negatief werken. Ook bij problemen met bewegen door gewrichtsbeperkingen, artrose of met bijvoorbeeld hartproblemen vraagt krachttraining een evenwichtige balans en betrouwbare deskundige begeleiding.

De fysiotherapeut is als specialist in bewegen uw betrouwbare adres. De combinatie bewegen en kracht werkt altijd en voor iedereen. En voor elke leeftijd. Zelfs 100 jarigen kunnen nog vooruitgang boeken.

Bron: www.mtcfysiotherapie.nl

Sporten in de kou

kouBij koud weer bent u misschien geneigd om niet of minder buiten te gaan sporten. Maar met de juiste voorzorgsmaatregelen kunt u ook in de herfst en winter gewoon doorgaan met buiten sporten.

1. Zoek ongelukken niet op. Als het echt te hard gevroren heeft en glad is, sla dan een training over.

2. Raadpleeg voor de zekerheid eerst de weersverwachting voordat u op een winterse dag naar buiten gaat om te sporten.

3. Smeer bij ijzige kou onbedekte lichaamsdelen in. Vaseline doet bij koude wind wonderen. Vergeet ook uw lippen niet in te smeren.

4. Sporters met een chronische ziekte of een slechte conditie hebben een verhoogd risico op koudeletsel. Maar iedere sporter heeft hier kans op.

5. Neem kou op in uw trainingsprogramma. U creëert geen tolerantie tegen kou, maar u doet ervaring op in hoe u ermee omgaat. Zorg voor vaste herstelmomenten om op temperatuur te komen.

6. Zorg voor minimaal drie lagen in uw kleding tegen kou. De eerste twee lagen dienen ter isolatie, de derde houdt het weer buiten en kan vocht afvoeren. Deze laag gebruikt u alleen bij pauzes of bij wind of regen. Voorkom dat uw kleding verzadigd raakt met zweet en/of vocht.

7. In een koude omgeving verbruikt u meer energie. Te weinig koolhydraten is funest voor zowel uw warmtevoorziening als de training. Extra dranken en tussendoortjes kunnen een tekort voorkomen.

8. Zorg voor het sporten voor een goede warming up, waarbij uw spieren kunnen opwarmen en het lichaam went aan een intensievere activiteit.

9. Vergeet ook achteraf de cooling down niet om weer in een ‘normale’ modus te komen. Dit is belangrijk voor uw lichaam en verkleint de kans op blessures.

10. Beloon uzelf na de training. Niets zo lekker dan na buiten actief te zijn geweest, bij te komen voor de kachel met een lekkere kop warme drank.

Bron: Sportzorg.nl

Sporten houdt het brein jong

Mocht u nog een extra motivatie zoeken om in 2017 toch vaker de sportschoenen aan te trekken: sport houdt niet alleen uw lichaam, maar ook uw brein jong.

Ouderen die vaker aan sport doen, hebben 36% minder kans dat hun geheugen achteruitgaat, ze onthouden beter en reageren sneller dan diegene die nooit fysieke inspanningen doen. Dat sport ook je geheugen kan trainen, hebben de resultaten van een nieuwe studie aangetoond.

De studie werd gepubliceerd in ‘Medicine & Science in Sports & Exercise’ en onderzocht 6400 personen ouder dan 65 jaar gedurende drie jaar. De resultaten waren duidelijk: de personen die aan sport hadden gedaan, hadden duidelijk minder problemen met het geheugen dan diegene die stil hadden gezetten. Welk soort sport is van geen belang. Zelfs bewegen op een heel rustig tempo had al een gunstig effect.

De resultaten zijn nog maar eens het bewijs dat fysieke activiteit zeker gelinkt moet worden aan een betere gezondheid. Sport zorgt dat er meer bloed naar de hersenen wordt gepompt en dat stimuleert de groei van nieuwe bloedcellen. Sport vermindert ook de kans op diabetes en zwaarlijvigheid. Eerder werd al aangetoond in een studie dat sport het verouderen van het brein met tien jaar zou vertragen

(bron: www.nieuwsblad.be).